Mój koszyk
0,00 zł

0produktow produkty 0 - 0,00 zł

Owiany złą sławą, ukochany przez producentów i znienawidzony przez osoby zajmujące się zdrowym żywieniem. Syrop glukozowo - fruktozowy znany jest również jako HFCS (wysokofruktozowy syrop kukurydziany).
Od urodzenia mamy naturalne upodobania do słodkiego smaku. Z wiekiem uczymy się nowych smaków, jednak słodkie potrawy większość z nas lubi przez całe życie.
Ma na to również duży wpływ otoczenie i nawyki żywieniowe, jakie są nam przekazywane. W większości rodzin dzieci od najmłodszych lat dostają sporo słodkości, nie mówiąc o dosładzaniu napojów i potraw niemowlakom (!).
Mamy, które próbują ograniczać słodycze dzieciom nierzadko słyszą, że zabraniają dzieciom radości a ich „biedne” dzieci nie mogą wcinać słodkości bez limitu.
Na korzyść słodkiego smaku wpływają również emocje z jakimi słodycze nam się kojarzą – najczęściej dostajemy lub dajemy je w nagrodę, w prezencie, jako pocieszenie lub podczas świętowania. I ten fakt wykorzystują producenci, którzy dosładzają niemalże wszystkie produkty. Dzięki temu lepiej nam smakują i chętniej po nie wracamy, więc zyski z ich sprzedaży rosną.

Dlaczego stosuje się syrop glukozowo - fruktozowy? 

Dlatego, że ma on bardzo wiele zalet z punktu widzenia producentów. Między innymi:

  • - jest tańszy niż cukier (obniża cenę produktu) 
  • - jest bezbarwny (nie zmienia barwy produktów, do których jest dodany) 
  • - jest mocno słodzący (a dzięki temu wydajny) 
  • - jest w formie płynnej (ułatwia to jego użycie) 
  • - przedłuża świeżość produktu (produkty mają dłuższy termin ważności) 
  • - wzmacnia smak (chętniej sięgamy po produkty, w których jest obecny) 


Gdzie można znaleźć syrop glukozowo – fruktozowy?

Syrop glukozowo - fruktozowy stosuje się na bardzo dużą skalę w przemyśle spożywczym. Jeśli czytacie skład produktów, które kupujecie, to wiecie w ilu z nich jest ten słodzik, który wynaleziono jako odpowiedź na wysokie ceny cukru.
Oto lista produktów, w których można go znaleźć:

  • - słodycze i przekąski 
  • - przetwory owocowe (dżemy, musy, konfitury) 
  • - napoje (np. dla dzieci albo energetyczne), soki i syropy 
  • - jogurty i desery mleczne 
  • - lody 
  • - wyroby piekarnicze 
  • - gotowe sosy, zupy 
  • - słodkie alkohole 
  • - produkty śniadaniowe 
  • - ketchup, konserwy 
  • - wędliny i przetwory mięsne 

Zarzuty wobec syropu glukozowo – fruktozowego.

Syrop glukozowo – fruktozowy ma zarówno zwolenników jak i przeciwników. Ci pierwsi podkreślają jego zalety, jednak jest spore (i stale rosnące) grono osób, które z przerażeniem obserwują jego rosnącą popularność i wszechobecność.
Wciąż trwa wiele badań dotyczących wpływu syropu glukozowo – fruktozowego, jednak już pojawia się sporo zarzutów dotyczących jego efektów ubocznych.
Generalnie uważa się, że głównym „winowajcą” w syropie glukozowo – fruktozowym jest fruktoza, ponieważ zaburza ona poczucie łaknienia i sytości oraz nadmiernie obciąża wątrobę (tym samym HFCS jest bardziej niebezpieczny niż sam cukier lub syrop glukozowy).
Syrop glukozowo - fruktozowy „oskarża się” m.in. o:

  • # o przyczynienie się do rozwoju epidemii otyłości w krajach wysokorozwiniętych 
  • # o zwiększanie ryzyka wystąpienia chorób takich jak:
    - cukrzyca typu 2
    - choroby układu sercowo – naczyniowego
    - nadciśnienie tętnicze
    - dna moczanowa
    - choroby wątroby
    - choroby nerek
    - próchnica
    - nowotwory
  • # o właściwości uzależniające (podobnie jak cukier lub nawet bardziej)
  • # o obniżanie odporności

Niestety, przy nadmiernym spożywaniu produktów przetworzonych nie jest trudno o „przedawkowanie” tej substancji.
Bardzo narażone na efekty uboczne są dzieci i młodzież – kolorowe napoje, cukierki czy batoniki zawierające tą substancję są łatwo dostępne i pożądane przez nieświadomych zagrożenia młodych ludzi.
Sama znam dzieci, które dostają np. paczkę cukierków i zjadają ją całą naraz popijając słodkim napojem – i to raczej dość regularnie a nie od święta. Do tego słodki serek na śniadanie i np. ciasteczka, które w większości zawierają niezdrowe dodatki i substancje słodzące.
Ilość cukru i syropu glukozowo – fruktozowego jaki nieświadomie spożywamy jest bardzo często za duża. Dlatego namawiamy, aby zwracać uwagę na skład produktów, które kupujemy sobie i swoim rodzinom. I unikać nadmiaru cukru w ogóle, ale w szczególności syropu glukozowo - fruktozowego.

Zostaw wiadomość

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.


zamknij Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).